måndag 12 september 2011

tid för trä eller jag vill vara lite träigare

Det finns trä. Och så finns det trä. Naturmaterial som mjukar upp och ger värme. Jag har sedan en tid tillbaka saknat lite fint trä på bottenvåningen. Speciellt i köket, men även i vardagsrum och matrum. I de senare rummen finns det dock trä av den första sorten. Det vill säga trä jag inte gillar. En stor blaffa billig fiskbensparkett sträcker sig mellan vardagsrum och matrum. Vi slipade om golvet när vi köpte huset och jag lät mig övertalas att lacka om det istället för att olja det. Som jag ångrar mig. Snygga parkettgolv är oftast 100 år gamla, inte lackade utan bonade, finns i Parisvåningar och blir bara snyggare desto mer slitna de blir. Mitt parkettgolv är orange/gult, halvblankt och FULT.

Trä av andra ordningen och som jag gillar är vackert, mjukt, levande, naturligt och organiskt. För att föra in lite mer trä köpte jag några skålar på Granit till kökshyllan. Se inspirationsfoton från Design Sponge nedan. I morgon kommer bilder på nytt trä-pimpat kök!


foton: DesignSponge (observera parkettgolvet - snyggt!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar