torsdag 13 oktober 2011

Rosa Bandet - för oss alla

Rosa Bandet


Varje år får 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. För 12 år sedan var en av de kvinnorna min mamma. Mamma lyckades bli av med bröstcancern. Trodde vi. Men hela 12 år och en friskförklaring senare så fick mamma ont i ryggen. Och kände sig trött. Läkarna sa att hon var stressad och deprimerad för att hennes man nyligen hade gått bort.


Ett halvår senare vid en hälsoundersökning uppmärksammade en vaken allmänläkare att proverna såg konstiga ut. Det visade sig att mammas bröstcancer kommit tillbaka, med metastaser i lever, mjälte och skelett. Därför hade mamma ont i ryggen. Och var trött. 


Då var det försent. Med hormonbehandlingar och cytostatika fick mamma två år till i livet. Hon borde ha haft 20 år till. Hon som sprang tjejmilen, gympade, golfade, älskade att resa och ha kul. Om cancerforskningen, eller bara cancervården kommit lite längre hade jag kanske haft kvar min mamma, Uma hade fått möjligheten att växa upp med en underbar mormor. 


Var med och bidra till att fler mammor, döttrar, systrar, kompisar, fruar, flickvänner får leva länge, friska. Gå in på Rosa Bandet och skänk en peng till något som berör oss alla.



4 kommentarer:

  1. Kram!

    Vet vad du går igenom, gick igenom samma sak när jag var 19.

    SvaraRadera
  2. Kram till oss båda och så tänker jag extra mycket på G o min mamma.
    iDA

    SvaraRadera
  3. Nej det är inte rätt att en mamma och mormor försvinner så tidigt. Det känns viktigt att vara med och bidra till att liv kan sparas i framtiden.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Maja på 64 kvadrat13 oktober 2011 kl. 22:07

    Usch har inga ord och fäller en tår för alla som behöver gå igenom detta helvete.

    SvaraRadera