onsdag 7 mars 2012

Vitt sovrum

När vi flyttade till vårt fina hus för snart tre år sedan bestämde vi oss för att tapetsera vårt sovrum med en William Morris tapet som heter Chrysanthemum. Det är svulstig, grön och det är som att sova i Den Hemliga Trädgården. Men den är lite för svulstig för mig. Jag vill ha ljusa väggar, kunna byta kuddar och stil när jag vill. Nu när vi rycker bort parketten och ska måla det fina brädgolvet ligger tapeten risigt till.  Jag vill att vi målar vitt.

Om grunden är så här... Foto: via Hannas Room 
Kan jag ha det så här... foto: via Emmas Design Pinterest
Sen kommer det att byggas en klädstång under snedtaket och framför den ska det hänga skrynkliga linnedraperier i - blått, vitt, grått? Men jag vill ändå inte att det blir vitt, vitt, vitt. Utan vitt med färg och kontraster. Här är lite bilder jag har surfat upp för att hamna i "därför-ska-vi-måla-vitt-högen" med variationsmöjligheter.

Äsch, nu när jag skriver känner jag hur fint det kommer att blir. Nu kör vi!


Eller så här
foto: Keiko Oikawa
Eller så här... foto: via Seventeen Doors




4 kommentarer:

  1. Du verkar ha bestämt dig nu, så go for it!!
    Jag målade över en tapet i tv-rummet för inte så länge sen, och det var ångest innan, men inte efteråt.
    Kram A-K.

    SvaraRadera
  2. Kommer att bli toppen, härliga inspirationsbilder!!! Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Jag tror minsann det kommer bli fint. Tapeten går ju alltid att sätta upp någon gång igen ...
    Och med färgglada härliga detaljer så blir ljust fint.
    Ha en bra dag!
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Härliga Bilder. Det är ju precis sådär man vill ha det! Hoppas att ni kom igång :-)!

    SvaraRadera