torsdag 18 oktober 2012

Fabriken torsdagstema: DIY

Detta blir inget inlägg om pyssel. Jag är ingen pysslare av rang. Jag är däremot en fixare av rang. Går altantrappan sönder, då bygger jag en ny. Vill jag inreda en oinredd bod, då gör jag det själv. Tror jag att det finns fin pärlspont bakom en innervägg, då river jag bort innerväggen.

En tavla av gamla tidningsklipp hittade under ett golv.

Vad är DIY?

Jag kan själv. Jag gör själv.

Jag har alltid tyckt om att arbeta med händerna, men större delen av mitt yrkesliv innebar det att mina händer rörde sig över ett tangentbord på en kommunikationsavdelning eller på redaktionen tillhörande en webbsajt. Nu är det ju inte så längre, nu arbetar jag med händerna dagarna i ända. Men även då, när kontoret var min bas, klädde jag om möbler, byggde och fixade.

Jag gillar utmaningen. Jag känner en enorm tillfredställelse i att göra själv snarare än att leja bort. Men med en fyraåring och en bebis i magen blir det mindre tid och ork till de stora ingreppen. Kanske är det då jag kommer att börja pyssla. På Fabriken imponeras jag av fler tolkningar på temat DIY.


Tavla med kvist (ett latmans - pyssel)


En uppraffad stol, målad och omklädd

Ett nytt grepp kring släkttavlan, strippad på guldram och piffad med ljusslinga.

En egen inredd gäststuga, från kvistlack till golvsåpa.

3 kommentarer:

  1. Men du, du bjuder ju på en massa fina tips!

    ..och bebis i magen? Åh vad roligt! Grattis!! :)

    SvaraRadera
  2. DIY på riktigt, säger jag! Pyssla hinner jag nästan aldrig för det är alltid något som ska målas, byggas ihop, borras upp etc. Och däri fastnar jag!
    Och du, grattis till bebis i magen!! Vad roligt!
    Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Så himlans mycket fint du visar! Det är ju så roligt att fixa, pyssla och gör iordning! Extra härligt och inspirerande tema denna vecka!

    Hälsningar
    Anna

    SvaraRadera